fredag 16 maj 2014

Grönskan, stenen och vattnet.

Häromdagen. Nyss regn. Nyss sol. Nyss regn igen. Växlande väderlek. Jag fyller den rostiga skålen med några stenar och vatten. Ett fågelbad, ett vattenblänk. En vattenskål, menar hunden. Rosten pratar väl med grönskan, stenen och vattnet. Stenen däri möter omgivningen. Vattnet lyfter det hela. I denna stund väljer jag att inte se det som är ofullbordat, ofärdigt och ogjort i närheten. Nej, nu vilar mina ögon på detta. En stund. En lång stund. Flera bilder på samma. Nyss regn. Nyss sol. Nyss... Ljuset leker.

Skålen är en släkting till en annan skål som finns i trädgården, se länk till inlägg. Nu står vattenblänket på dess plats, medan den andra är i väntan på omplantering och omplacering. Vad och var? Vet inte. Än. Men jag vet att det nu är helt rätt med detta vattenblänk på platsen.






14 kommentarer:

  1. Wow, vilket fint fat. Det är alltid så fint med vattenblänk i trädgården, det behövs faktiskt inga stora dammar.
    Och så svar på din fråga:
    Jag tror det beror på sorten! Det man kan göra är att efter blomningen tillföra lite gödning så främjar det nästa års blomning.
    /Ruben

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      O tack för svar! Och perfekt just nu då en del blommat över eller är på gång att göra det. Kanske inför köp av vårlökar försöka ta del av andras erfarenheter av olika sorter, för trist när de bara blommar 1-2 år.
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  2. Så vackert! Jag måste köpa lite fler fat och rostiga snyggingar till vår trädgård :-)
    Jättefina bilder!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  3. Måste nog få hit något vattenblänk också... Bara det inte drar hit sniglar...
    Men fint är det!
    Ha en skön helg, kram, Monica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Mina vattenblänk inkl dammen verkar inte dra till sig sniglar... tror jag.
      Hoppas ni kom iväg till Åbergs och kom hem med MASSOR av fynd! =oP
      Ha en härlig helg!
      kram
      Katarina

      Radera
  4. Så vackert och poetiskt du skriver. Visst är det skönt att sjunka ner i vattnets och stenarnas poesi, fokusera och njuta av det som är gjort och för en stund skjuta det ogjorda åt sidan.

    Trevlig helg
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Nyss upptäckt det där med rostens fantastiska samspel med grönska, vatten och sten. (Gillar även rädisor, så skulle absolut kunna byta namn på min sida, men det där namnet är ju upptaget, fniss =oP)
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  5. Vackert och rogivande!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, ett stilla vattenblänk gör något med oss.
      kram
      Katarina

      Radera
  6. Vackert, vackert i flera inlägg. Ser att jag behöver, likt en vitaminkur, fler geranium. Rostiga fat, vatten och stenar likaså... :) Sköna bilder är det!

    Mina tankar är på annat just nu och då räcker inte varken lust eller kreativitet till blogg och trädgård. Idag låg jag med morronkaffet och kände - trädgårdslös vore skönt. Jag vill till havet... ..trots att trädgård aldrig har hindrat mig, det är andra saker som gör att jag behöver vara hemma. Men om jag skickar dottern att hitta ett snyggt fat/kärl på nån loppis så kan jag skapa ett härligt vattenblänk att 'fnula' vid ;)

    Ha en härlig helg! Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, tack!

      Ibland är det så, tid och kraft behöver gå till annat. Trädgård är onekligen bara trädgård och detsamma gäller bloggen. Något till lyst, att roa sig med. Då och då.
      Lite vattenblänk att vila blicken på... Att 'fnula' vid Jag var tvungen att googla på det ordet, vad menar hon? Aha! Nu vet jag! Ett nytt bra ord, tack för det.
      Hoppas att de "andra sakerna" landar, kanske får sin lösning och att din lust och kreativitet till vad det nu än är får utrymme så småningom.
      kram
      Katarina

      Radera
  7. Hei! Du skriver så vakkert og viser bilder av noe som er essensielt: leve og nyte i øyeblikket, se de små detaljer og forstå at vi må roe oss ned avogtil..Skjønnhet finnes i det enkle slik du viser her. Rust, stein,vann, grønska..helt herlig. Så fin blogg du har. Denne ønsker jeg å følge. :-) Ha en fin uke, hilsen Eli på trivelitravel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, tack, tack!
      Så roligt att du vill följa. Ja, och så blir jag ju nyfiken och ska strax vandra in till dig..
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera

Det är härligt att läsa kommentarer.
Vem du är, vad du tyckt och tänkt. Och känt.
Kanske vill du tillägga något, fråga något.
I vänlig anda.
Varmt välkomna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...