tisdag 27 maj 2014

Ibland? Rätt ofta.

Gammal betong ligger på marken och skapar platser där stolar och bord flyttas runt allt efter behov. Möblerna är lätta, vilket är bra. Men ibland funderar jag på att bygga en bänk som löper under pergolan längs muren. En bänk så djup att den kan bli liggplats. En bänk så listig att den kan rymma förvaring. Den kommer inte att kunna flyttas, men kan fungera som soffa och säng. Blir flexibelt ändå. Får fundera på det ett tag till. Jag behöver göra det ibland. Eller kanske snarare rätt ofta.

Tänk när pergolan blir lummigt grön. Blåregnet har börjat klä dess vägg, men det verkar ta tid innan taket inte bara är rutmönster, utan att gren- och lövverk skapar rum. Jag har planterat ett blåregn till, i pergolans vänstra hörn mot muren. Vattnar. Väntar.

I örtplanteringen är det kryddsalvian - Salvia officinalis - som nu lyser. Nyss tvekande...

...för att nu blomma! Underbar!

Jag backar med kameran. Stolen behöver målas. Mycket grönska, tänk när planket också är klätt... Vänta, vänta. Min trädgård är en del väntan, speciellt vad gäller väggar och tak. 

Återigen en annan vinkel, jag står ute bland grusgångarna. Solen gassar. Uteplatsens tak skänker skugga.

Funderar på att fästa några jalusier, så än mer skugga kan ges. Fundera, fundera. Ibland är det inte jag som väntar på trädgården, utan tvärtom. Ibland? Rätt ofta.



14 kommentarer:

  1. Precis en sådan bänk hade jag velat ha om jag hade haft en plats. Både snyggt och skönt. Klart att du ska ha det!!!

    Fina bilder, som alltid!

    Så fina dina irisar är.


    Kram,
    Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst vore det bra! Något som klarar väder och vind... Fundera, fundera...
      Tack, tack! =o)
      kram
      Katarina

      Radera
  2. Det låter som en jättebra idé med en väggfast bänk/säng! Så skönt att kunna sträcka ut sig i skuggan under blåregnet!
    Ja, nog är trädgården väntan och nog får trädgården vänta på beslut. Det måste liksom mogna. och det gör det - om man inte tänker på det ett slag!
    Ha det gott i din fina trädgård!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, o så tror jag det är... att man tänker och tänker, för att släppa tanken och just då... komma på! Får ta sin tid, ingen panik.
      kram
      Katarina

      Radera
  3. Visst funderar man fram och tillbaka på vissa projekt. En del blir heller aldrig av. Men det låter som en bra idé med en bänk längs muren.
    Må så gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, och visst är det tur att allt inte blir av... Och att en del blir det.
      Ska fundera vidare på den där bänken...
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  4. Noen idéer må en bare tenke litt lenger på. Noen ganger er det smart å bruke litt tid på å planlegge, for det kan en ha igjen for :-)

    Klem
    Marit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tror också det. Det är lätt att en sådan bänk bara ser ut som en klumpig låda... Fundera, fundera =o))
      kram
      Katarina

      Radera
  5. Åh, vad jag känner igen mig. Jag tänker alldeles för mycket. Går runt där i trädgården och dräller med min kamera och filosoferar och funderar och...... i stället för att faktiskt ta tag i den där jordhögen eller fulhörnan.
    Klart att du ska ha en väggfast bänk som du kan ha mysiga madrasser och kuddar på. Ett av mina stora projekt som kommer att ta tid är just en pergola med rejäla möbler som man kan ligga i - ett perfekt ställe att filosofera och fundera och fundera igen... ;)
    Kram
    Cathrine

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha... precis så! Igår noterade jag ditt och datt och dutt som "borde" göras, eller iallafall kunde göras om jag nu bara gjorde dem. Men så gick jag där i kameran istället... för att strax slå mig ner med en bok i knäet medan blicken vandrade över grönskan och tankarna for.
      kram
      Katarina

      Radera
  6. Aha... ..det gamla vanliga trädgårdspusslet! Hur ska jag, borde jag, blir det verkligen bra så här.. Och en en dag, oftast morron för mig, fallar ALLA bitar på plats. Antagligen blir det sååå mycket bättre också för man väntat och inte rusat.

    Idén med bänken tycker jag låter lysande :)

    Jag har varit listbefriad på sistone. Men idag ska här skapas en - kanske eventuellt. Fick frågan av en mäklare igår om jag ville sälja. Då vill jag nog ha några 'projekt' avklarade... Listor kan va bra när minnet är kort :)

    Ha en härlig helg i sol och vind(??)

    Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det brukar vara så. Plötsligt, även här ofta på morgonen, så finns Svaret där. En lösning där bänken är en låda, men inte ser ut som en klumpig dito. Fundera..

      Spännande att sälja hus. En del jobb, brukar det ju bli. Vart ska du flytta? Vet du eller ligger framtiden öppen?

      Ha det riktigt gott, en härlig helg där jag hoppas att Listan är precis lagom lång och också innehåller roligheter =o))

      kram
      Katarina

      Radera
  7. Tycker ofta det blir bättre när tankarna får "mogna" lite, för plötsligt kommer man på alternativ B eller C som var bättre än A... En väggfast bänk tror jag blir snyggt, så fundera du lite till. :)
    Kram Kristina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mm, tror som du: Tankar kan behöva få ta sin tid...
      kram
      Katarina

      Radera

Det är härligt att läsa kommentarer.
Vem du är, vad du tyckt och tänkt. Och känt.
Kanske vill du tillägga något, fråga något.
I vänlig anda.
Varmt välkomna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...