fredag 23 maj 2014

Ser plötsligt... Ser du?

Igår. Jag binder upp rosen. Den sticks, aj! Jag har inga handskar på, det är dumt. Grenarna vandrar från plank och mur upp i äppelträdet. Det blir som ett grönt tak över den lilla uteplatsen. Aj! Attans! Taggarna är överallt och även om jag försöker vara både försiktig (jodå) och smidig (hm), så får såväl händer som armar minnesmärken. Jag borde hämta handskar, men är så "i det" att jag måste bara binda en gren till. Och en till. Så fortsätter det. Står på en stol med huvudet uppe i grenverket. Blickar uppåt och ser plötsligt... Ser du?

Blir ju alldeles till mig. Springer och hämtar kameran och försöker fånga det ögonen nyss sett.

Det är årets allra första utslagna ros. Mme Alfred Carrière svävar däruppe och lyser i solen mot den blå himlen. Onåbar, men möjlig att se om man, som jag, står en bit ovan mark bland grenar som sticks.

Aj! Vacker, men taggig. Vacker och taggig. Var hon sådan, den där Mme Alfred Carrière, som det är så svårt att få veta något om. Jodå, jag har försökt, se länk. Nåväl, en underbar ros som klarar läget i halvskugga. Hittills har hon varit rätt sparsmakad med blomningen, hoppas hon bjuder mer denna sommar.







6 kommentarer:

  1. En ros är en ros är en ros. En ros är allting, både underbart ljuvlig och avskyvärt stickig. men på bild bara underbart ljuvlig. Hoppas att du får njuta av många blommor i ditt tak i år.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så sant, så sant, så sant =o))
      Tack, ja, det är en egensinnig dam, så det är bara att hoppas...
      kram
      Katarina

      Radera
  2. Härlig upplevelse att upptäcka rosen mitt under arbetet. Det är sådant som gör trädgårdsarbetet värt allt och lite till. :)
    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, det va härligt! En belöning.
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  3. OJ, REDAN EN ROS UTSPRUNGEN!
    här väntar jag på min första...
    Sån trevlig blogg, förresten!
    Hälsn Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Ja, nu är det full fart därute! Den allra första är nu en bland några till... =o)
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera

Det är härligt att läsa kommentarer.
Vem du är, vad du tyckt och tänkt. Och känt.
Kanske vill du tillägga något, fråga något.
I vänlig anda.
Varmt välkomna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...