måndag 12 maj 2014

De(t) ÄR trädgård.

På söndagen gick färden till Sotemosse, en trädgård som är välkänd för flera av oss. Den ligger i Önnarp utanför Skurup och bjöd igår på växtloppis. Jag har varit här förr. Jag har fyndat här förr. Ja, för det handlar om fynd, då familjen Pierce delar och flerfaldigar plantor från en trädgård med stor artrikedom. Trädgården, liksom dess trädgårderare, andas och genomsyras av kunskap, entusiasm och generositet. De(t) ÄR trädgård. Fattar ni? Ja, jag tror att ni fattar.

Några bilder från trädgården. Det var inte den varmaste dagen, det var inte den soligaste. Bilderna blev inte de bästa, så döm nu inte trädgården utifrån dessa. För trädgården är ännu bättre än såhär, men jag vill ändå förmedla några intryck från idag. Det är lummigt och bjuds på flera rum och upplevelser. Det skånska landskapet med sina rapsfält ligger nära, bland inom synhåll. Ibland inte.
 

Så går jag vidare till köksträdgården med dess underbara klätterstöd och härliga odlarglädje.

Här lockar ännu ett rum.

Står där i en skyddad oas och låter blicken vandra tillbaka dit jag var nyss. Här finns en mängd odlingar. Här står flera växter prydligt krukade och namnade. Kanske är de på väg in i trädgården, kanske på väg hem till mig rentav.

Ja, för här ges möjlighet att fynda. Det gjorde jag. Vad det blev? För 260 kr fick jag... Nej, jag låter det bli ett eget inlägg, ett nästa inlägg. Cliffhanger? Jovisst! =o)

På återseende!





6 kommentarer:

  1. Ser ut att vara en fantastisk trädgård och att kunna fynda måånga växter för 260 låter suveränt. Ser fram emot att läsa om vilka ;) Gillade de långa svepande rabatterna med sina mjuka former.

    Kram, Carina

    Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är en mycket vacker och innehållsrik trädgård, där ägarna generöst delar med sig av sin rikedom
      kram, kram =oP
      Katarina

      Radera
  2. Hmm, jag hade skrivit en lång kommentar, men den bara försvann när jag klickade på publicera???
    I alla fall instämmer jag med kommentaren ovan, där hade jag kunnat gå länge! Lite ovanligt med en så kuperad trädgård i Skåne, det ser jättefint ut!
    Spännande att få se vilka växter du fyndat!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så synd! Och konstigt! Hoppas det inte händer igen, om så, säg gärna till så får jag kolla upp det. Jag har haft samma problem då jag kommenterat inlägg skrivna i wordpress, har t o m börjat kopiera text innan jag sänder.
      En underbar trädgård som jag gärna återkommer till. Det är en lyx att vandra där och dessutom få med sig fynd hem...
      kram
      Katarina

      Radera
  3. Verkligen fint och välskött... häftig utsikt vid vattnet.
    Kram

    SvaraRadera

Det är härligt att läsa kommentarer.
Vem du är, vad du tyckt och tänkt. Och känt.
Kanske vill du tillägga något, fråga något.
I vänlig anda.
Varmt välkomna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...