tisdag 13 maj 2014

För 260 kr fick jag...

Så en fortsättning från igår och min skildring av besöket från Sotemosse, se inlägg. Växtloppisen inbjöd till fynd och som vanligt hade jag svårt att välja. Eller snarare att välja bort. Nåväl, val gjordes och för en ringa peng var det en hel del som fick följa med mig hem. Naturligtvis fotograferades trädgårdens nyanlända i vanlig ordning. Kvällssolen gjorde det vackra än vackrare.
 

Jag sitter på huk och leker med kameran. Nej, Viggo! Inte nu!

Men Viggo vill absolut vara med. Så även hans blå ben, som så ofta dyker upp då jag kikar på bilderna, men som jag så sällan ser genom kamerans lins.

Jag ger upp. Viggo sätter sig nöjt tillrätta. Klick, klick.

Åh, vad han är trött. Det har varit en lång och händelserik dag. Snart lägger han sig i solen och somnar direkt. Medan jag ägnar mig åt växterna. Klick, klick. Klick.

En orange sockblomma - Epimedium. Vet inte om den har något ytterligare namn, lappen förtäljer inget om det. Jag har vit, blekgul och röd sedan tidigare. Bladen är stora på denna. Vilka underbara blad!

Fyndade ännu en, denna med mycket små blad. Även här finns ingen information om sortnamn, inte heller blomfärg. Ska bli spännande att se hur den utvecklas. På bilden nedan syns skillnaden på  den förra och dennas bladstorlek.

Ja, så blev det en tredje sockblomma, denna ska vara vintergrön och ha gula blommor. Bakom står en kruka med strandglim - Silene uniflora 'Icecup", som kommer att få vita blommor. Jag har bara en med ljust rosa blommor sedan tidigare, så roligt med denna.

Trevlig och lättplacerad, den vita lungörten - Pulmonaria officinalis - är välkommen. Längre bak, till vänster i bild, skymtar en benvit perenn fingerborgsblomma, som får rätt små blommor.

Smyrnium är en ny bekantskap. Vet inte exakt sortnamn, lappen förtäljer inte detta. Vad jag förstår, då jag googlar, finns Smyrnium Olusatrum, som kallas alexanderloka, men det finns också Smyrnium perfoliatum, som kallas vingloka. Liselott Pierce visade mig hur den växer hos dem i halvskugga och hur vackert den fångar ljuset. Det syns även på min lilla planta att den är en solfångare av rang. Ska bli cirka 1 meter hög. Någon som vet mer om denna växt?

Föll för den lilla plantan kaukasisk ormöga - Omphalodes capadocica 'Starry eyes'. Här syns också vit förgätmigej, som kommer att bli ännu en välbehövd marktäckare i trädgården.

 En vit penstemon, namnlappen avslöjar inte mer. Det blir till att vänta. Och se.

Min trädgård behöver marktäckare, så en vitblommande vintergröna tackar jag inte nej till. Bladverket går i gultoner, undrar om det kommer att fortsätta så eller kanske mörkna och bli grönare efter plantering. 

 Jag är så nöjd!
 

Fänrikshjärtat visar mörkt rödrosa blommor. Fänrikshjärtan tillhör, i min värld, de vackraste av de vackra med sitt skira bladverk och sin lågmälda blomning.

Jag kunde inte hindra en orange nejlikrot - Geum - att följa med hemBlir alltmer förtjust i dessa och även humleblomster. Läser mig till att fingerörterna (Potentilla) är nära släktingar. Intressant, förklarar kanske min svaghet för dem också.

Strax innan jag skulle betala föll min blick på några kopparstarr - Carex buchananii. Jag har inte många gräs i trädgården, är nybörjare här. Jag vet inte riktigt med vilka jag ska samplantera ett sådant här gräs. Några tips? För två krukor följde med hem.

Efter att ha varit där en lång och härlig stund var dags för Mike Pierce att räkna samman vad som hamnat i mina kassar. Det blev många härlig fynd för endast 260 kr. Fantastiskt!

Vi hade kunnat stanna kvar längre, men klockan tickade och vi var på väg till ännu ett ställe för trädgårdstokar. Var? Hm. Vaddå? Nej, nu har jag smittats av den där cliffhangerbacillen. Det som kan sägas här och nu är att färden fortsatte genom det skånska landskapet. 

Raps. Överallt raps.

Ja, och så kom vi då äntligen fram till...

På återseende! =o)




14 kommentarer:

  1. Vilka fina loppisfynd! Tycker också fänrikshjärtat är otroligt fint, måste ha...

    Fnissar gott åt sötaste linslusen Viggo!
    Ha det gott!
    Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, de där fänrikshjärtan, jag är svag för dem. Och Viggo, mest Viggo såklart =oP
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  2. Wow, så mycket fint du köpt! Gillade den orange nejlikroten - och insåg plötsligt att jag ju faktiskt har en sådan - fast den blommar inte än...
    Men sötast av allt är ändå linslusen Viggo! Taxar är så speciella och personliga hundar! Min syster, som bor granne med oss, har en släthårig dvärgtax, som jag träffar mycket!
    Ska bli kul att följa er fortsatta utflykt!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Viggo är också en dvärgtax, men rätt stor för att vara det. De är speciella, tycker vi frälsta... =oP
      Allt gott!
      kram
      Katarina

      Radera
  3. Det var ju massor av växter för få pengar :) Kikar lite extra på de vita som förgätmigej och Vinca. Den stora sockblomman - titta på min 'Orangekönigin' hon är orange och har högt bladverk och stora blad. Carex... ..jag tycker de lätt kopparfärgade är vackra tillsammans med skära/varmrosa, laxrosa och korall. Jag försökte med Agastache nån av de varmfärgade, en kopparfärgad Heuchera och Carex samt en liten daglilja i samma nyanser. De stog framför pioner i korall och varmrosa. Läckert i mina ögon men jorden var för blöt för alla utom dagliljan och pionerna :)

    Nyfiken på resten av resan...

    Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, fiiiiina fynd! Ska vandra in till dig - hm, synd att vi inte bor grannar "in the real life", men det här får duga... o kolla sockblomman. Blir ju nyfiken. Tack för "input" om gräset, värdefulla idéer och erfarenheter. Så synd med den blöta jorden för det låter som det var så vackert!
      Resan fortsätter imorgon...
      kram
      Katarina

      Radera
  4. Vilka fynd! Och billigt! Så roligt. Grattis! :-)
    Vit förgätmigej står på min önskelista och nu när jag ser dem är jag ännu mer övertygad om att jag behöver dem.

    Ha det fint och hälsa linslusen Viggo

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Tack! =o)
      Åh, där var många plantor av vit förgätmigej... Om min växer till sig kan jag dela och dela med mig. Påminn mig gärna!
      Linslusen tackar och hälsar tillbaka =o))
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  5. Vilka fynd, roligt att handla när det är så billigt. Orange nejlikrot var bland de första perennerna jag köpte till min trädgård, är inte säker på att de finns kvar, inte min färg, men fina i rätt sammanhang.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Orange är egentligen inte min fel, fast nu börjar jag tveka. För den lockar...
      kram
      Katarina

      Radera
  6. Fina fynd! Det är så kul att komma hem med nya bebisar och fundera ut var de ska få bo. Hoppas att de kommer att trivas hos dig!
    Kram
    Elin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, så roligt! Borde finnas motsvarande VAB för vård-av-växter istället. En valfråga! =oP
      kram
      Katarina

      Radera
  7. Vilken söt trädgårdsdräng du har! Det är väl skönt med lite hjälp när du skulle fota alla nyförvärv:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha! Ja, han är go! Som valp lärde han väl sig att kamera var detsamma som att just han skulle fotograferas... =o))
      Ha det gott!
      /Katarina

      Radera

Det är härligt att läsa kommentarer.
Vem du är, vad du tyckt och tänkt. Och känt.
Kanske vill du tillägga något, fråga något.
I vänlig anda.
Varmt välkomna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...